SM – Rally Bilmetro

Vi startade i Rally Bilmetro i Gävle för att lära och mäta oss med dom stora grabbarna på grus för första gången. Efter vinterns succé på SM-debuten i Söderhamn var självförtroendet på topp men förväntningarna inte lika höga. Men visst är det kul att slå ur underläge och efter att noga ha tagit del av Rallyradions uppsnack inför tävlingen där vi inte ens blev omnämnda körde vi naturligtvis ”all in” från start.

SS1, bra flyt, inga direkta missar, men överhettade bromsar så man fick pumpa en par tre gånger i hårda inbromsningarna. Slog en span i backspegeln på nån raka för att kolla om Hagman var ikapp, man vet ju aldrig, och vill ju inte vara i vägen. Men vi kom i mål, där Rallyradions Ola Strömberg förvirrade oss med att prata om att vi var värst hittills, men kanske notfel eller minutfel eller nåt. Ja inte vet jag, hade ju hjälmen på så jag hörde inte så bra. Vi puttrade vidare mot SS2.

Där höll vi på att få förardörren bortkörd när nån tutande vit Evo 9a kom flygande in i TKn och hade visst bråttom till start. Startade, kom av oss lite i noterna över ett lyft, men hittade tillbaka och laddade därför lite onödigt extra på slutet som kanske kostade.

Tankning, däckbyte och den obligatoriska rallysalladen, SS3 gick också rätt bra.

SS4, snabb, lång och sista kilometrarna kända från Malmjärn Runt. Röjsel körde dödsfort på slutklämmen ifjol och piskade oss då. Det ska inte få upprepas var planen. 100% ladd hela vägen och öka på slutet. Det höll ända in i mål i regnet och vi fick en riktigt bra tid, men utan större marginaler.

På den fem mil långa transporten in till Gävle hittade vi resultat och upptäckte att vi var i totalledning! Otroligt överraskande!

SS5 publiksträcka, fränt med mycket publik. Vi hann inte vinka tillbaka, utan hade fullt upp med att läsa, lyssna, ratta, växla. Bökigt, yxigt och mycket mer ansträngande än den långa SS4. Tappade en del tid mot vissa, men höll knapp totalledning vid serviceuppehållet på Gavlerinken. Luftade bromsar, men glömde oturligt bromsvågen i fel läge där den blev kvar resten av helgen.

Andra vändan på publiksträckan, SS6, gick lika, som förväntat men för sakta. 

 Foto: Kurt Eliasson

SS7 var lång, hal och regnig. Tog i för mycket och sladdade bort tid. Inför den avslutande SS8 som vi ville prestera bra på hade vi hamnat i ett tomrum. Så geggigt och halt så vi taggade ner och tog det lite försiktigare och säkrade en fin slutplacering. Slutade 4a i en stenhård klass och vi fick samtidigt bjuda på några sladdar. Fantastiskt. Och kul att Niklas Hägg fick vinna! Det ska vi också göra nån gång.
  Foto: Kurt Eliasson