Tomas Bergman Motorsport

Ny bil inför 2020

Vi har fått tag på en Mitsubishi Evo 8 inför nästa säsong. Det blir spännande. Just nu pågår uppfräschning av det yttre. Vi hoppas komma till start till ett första vintertest i början av januari.

Säsongen 2018

Rally Näsviken var vår hemmatävling som uppvärmning inför Vännäs. Vännäs gick bra fram till SS8 där hjulupphängningen bak gav vika, samtidigt som vi fick punktering fram. Annars hängde vi med rätt bra där. Totalvinst i Gestrikekannan i februari. SM-sprinten vinter i Skellefteå gick inte alls nå bra, där hamnade vi av vägen redan i kvalet och fick reparera en hel del.
Sommar: Totalvinst i Light On Sprinten som genrep inför Slottssprinten. I Slottssprinten åkte vi tempolikt med Åkerman. Gick riktigt bra fram till ett haveri i landningen på sista sträckans publiklyft, där vi flög sönder oljekylaren men lyckades springa in bilen i sista TK. Motorn fick översyn hos Trendab under augusti.

15/9 blev det Malmjärn Runt, med strulande tempgivare på SS1+2 och en trasig tändspole på SS2. Sen fick vi fart på maskineriet på SS3+4 men lyckades tyvärr slarva bort segern med sen ankomst till SS3. Stort tack till Team Moberg som räddade oss kvar i tävlingen genom att låna ut en tändspole på servicen. 

Hemmatävlingen Siljasvängen 22/9 gick enligt plan. Lika roligt som vanligt och vinst.
Föneracet 6/10 avslutade säsongen med en andraplats bakom Åkerman i Evo 8an. Nästa gång vinner vi. 🙂

 

Sammanfattning 2017

Fantastisk säsong med överträffade mål på alla tävlingar vi startat i. Körde karriärens fyra första SM-rallyn under året, med målgång och bra placering i alla: 3a, 4a, 9a, 4a i snabbaste klassen trimmat 4WD.  Kvalat in till final i både SM-veckan sommar och vinter. Av årets 43 avklarade specialsträckor var 39 helt nya för oss, så det har varit minst sagt utvecklande.

Det har bitvis gått på gränsen, vilket krävs för att hänga med i snabbaste klassen med en medioker tävlingsbudget och i en i jämförelse med motståndarna ålderstigen bil. Kartläsarna har avlöst varandra men tempot har infunnit sig oavsett vem som har åkt med. Tack till alla som på något sätt bidragit till teamets framfart! Fortsättning följer…

SM-veckan i Borås

Backtävling på grus i Borås, Himlabacken. Rätt skoj backe faktiskt! Brant uppför i början, men därefter som en vanlig rallysträcka. Har provat några backar förr, i bl.a. Järvsö, Sundsvall, Tåsjö och Hammarstrand, men aldrig i den här bilen. Fick till bra kvalåk, och kom till final som fyra i klassen. Första finalen gick fint bara 0,87 sek till snabbaste, dock ovetande om resultatet och startordningen inför andra finalåket efter strömavbrott och därav strul med tiderna. Laddade därför fullt, ja varför inte, är ju därför man är här! Tyvärr hade vägen blivit så pass uppkörd så det blev framhjulspunka mot en sten mitt i hjulspåret. Försämrade därför tiden med 3 sekunder och dalade till femma. Den goa och rutinerade Göteborgarn Mattias Adielsson genade på gräset i den böjen och klarade guldet galant! Grattis! 

SM – Rally Bilmetro

Vi startade i Rally Bilmetro i Gävle för att lära och mäta oss med dom stora grabbarna på grus för första gången. Efter vinterns succé på SM-debuten i Söderhamn var självförtroendet på topp men förväntningarna inte lika höga. Men visst är det kul att slå ur underläge och efter att noga ha tagit del av Rallyradions uppsnack inför tävlingen där vi inte ens blev omnämnda körde vi naturligtvis ”all in” från start.

SS1, bra flyt, inga direkta missar, men överhettade bromsar så man fick pumpa en par tre gånger i hårda inbromsningarna. Slog en span i backspegeln på nån raka för att kolla om Hagman var ikapp, man vet ju aldrig, och vill ju inte vara i vägen. Men vi kom i mål, där Rallyradions Ola Strömberg förvirrade oss med att prata om att vi var värst hittills, men kanske notfel eller minutfel eller nåt. Ja inte vet jag, hade ju hjälmen på så jag hörde inte så bra. Vi puttrade vidare mot SS2.

Där höll vi på att få förardörren bortkörd när nån tutande vit Evo 9a kom flygande in i TKn och hade visst bråttom till start. Startade, kom av oss lite i noterna över ett lyft, men hittade tillbaka och laddade därför lite onödigt extra på slutet som kanske kostade.

Tankning, däckbyte och den obligatoriska rallysalladen, SS3 gick också rätt bra.

SS4, snabb, lång och sista kilometrarna kända från Malmjärn Runt. Röjsel körde dödsfort på slutklämmen ifjol och piskade oss då. Det ska inte få upprepas var planen. 100% ladd hela vägen och öka på slutet. Det höll ända in i mål i regnet och vi fick en riktigt bra tid, men utan större marginaler.

På den fem mil långa transporten in till Gävle hittade vi resultat och upptäckte att vi var i totalledning! Otroligt överraskande!

SS5 publiksträcka, fränt med mycket publik. Vi hann inte vinka tillbaka, utan hade fullt upp med att läsa, lyssna, ratta, växla. Bökigt, yxigt och mycket mer ansträngande än den långa SS4. Tappade en del tid mot vissa, men höll knapp totalledning vid serviceuppehållet på Gavlerinken. Luftade bromsar, men glömde oturligt bromsvågen i fel läge där den blev kvar resten av helgen.

Andra vändan på publiksträckan, SS6, gick lika, som förväntat men för sakta. 

 Foto: Kurt Eliasson

SS7 var lång, hal och regnig. Tog i för mycket och sladdade bort tid. Inför den avslutande SS8 som vi ville prestera bra på hade vi hamnat i ett tomrum. Så geggigt och halt så vi taggade ner och tog det lite försiktigare och säkrade en fin slutplacering. Slutade 4a i en stenhård klass och vi fick samtidigt bjuda på några sladdar. Fantastiskt. Och kul att Niklas Hägg fick vinna! Det ska vi också göra nån gång.
  Foto: Kurt Eliasson