Tomas Bergman Motorsport

Eriknäsbosprinten

I Eriknäsbosprinten fick jag chansen att köra en Audi 90 Quattro på banan i Bollnäs. Mycket trevlig bil, inte alls så stum, bångstyrig och understyrd som man kunde ana. Fick till ett hyfsat okej sista åk, men finge man öva mer och ställa in stolen rätt så går det nog att putsa lite till. Stort tack till Micke Gälliner för lånet.

Malmjärn Runt

Här var det fokus på att ta sig i mål, för en målgång skulle säkra FM-guldet. Därför körde vi något försiktigare än vanligt men det blev ändå några sladdar för att inte tappa fokus.
SS1 kände vi igen från tidigare år, den gick också bäst för dagen. Liten miss på mitten där det blev en felväxling.
SS2 började på asfalt och var sedan ruskigt snabb. Där kändes bilen väldigt sladdbenägen, kanske på grund av en sliten viskokoppling till mellandiffen. Rattstopp åt fel håll i några böjar men ok.
SS3 var dålig på mitten, så där taggade vi ned och tappade mycket tid mot Åkerman som gjorde tvärtom och laddade järnet.
På SS4 var det bitvis mycket damm hängande kvar, den sträckan blev nästan lite läskig på de snabba partierna.  Men vi tog oss i mål mot en lite förvånande tredje plats. Det körmässigt bästa med dagen var att alla vägbyten funkade utan stopp och Paulin levererade rätt timade noter överallt.

Rally Norduppland

Fyra för chauffören helt nya sträckor, bitvis väldigt snabbt, bitvis väldigt krokigt. SS1 gick fint, vi hängde med bra och tappade bara några få sekunder mot de snabbaste. SS2 gick sämre med några stoppsladdar, allmänt taskigt flyt och lite notbekymmer. Ss3 hade höbalar i varenda innerböj, så där var det svårt att få fina linjer, men det blev ändå inte så tokig tid, kändes det som vid mållinjen.  Resultatmässigt ville vi nu på sista sträckan slå till med en bra tid för att om möjligt knapa åt oss en placering eller två. Men i stridens hetta missades ett nyp på en V2+ och bakhjulet fastnade i diket så bilen vände runt. Tappade rätt mycket tid innan vi kom i mål och förlorade därför två viktiga FM-poäng då Jocke Halvarsson gick om i totallistan.

Nu får bilen vila sig i form till Malmjärn 17/9, vi hinner tyvärr inte få mellandiffen fixad som verkar vara närapå slutkörd. Ibland är bilen att köra som en Golf och ibland som en Volvo, man vet halvvägs in i böjen ungefär.

Valnetrofén

Tack till arrangören Offerdals MK för ett riktigt trevligt och bra upplägg för oss tillresta med dubbla rekognoseringsrundor och dessutom ett träningsåk i fullfart innan start. Det såg efter reken mycket lerigt och hoppigt ut, men i lite högre fart ordnade det mesta till sig. Vi mjukade upp lite lagom försiktigt på träningsåket, bilen gick bra men noterna funkade inte riktigt. Laddade ganska ordentligt på SS1 och då gick det bättre. Tiden blev riktigt bra och vi var i totalledning med ca 6 sek.

I andra åket försökte vi ta i ännu mer men tiden blev inte särskilt mycket bättre. Det vi tjänade i vissa böjar tappades i andra när det genades och sladdades i onödan. Åkerman gasade järnet och bättrade 9 sek vilket gjorde att vi vann med 4 sek. Tack och hej och hemfärden gick galant (som man säger på Mitsubishispråk).

Föneracet

Första grustävlingen för året, lite senare debut än vanligt mest beroende på brist på tävlingar i närområdet. Paulin Bergqvist hoppade in och kommer åka med som co-driver resten av året och hon läste bra som alltid trots ett långt tävlingsuppehåll även för henne.

Fönesträckan ”Skalet” har jag åkt ett flertal gånger förr i båda riktningar, men aldrig förr på sommarunderlag. Den var lika rolig som alltid men tyvärr snurrade vi bort oss i vägbytet på grund av ovanan med responsen. Pedalade helt enkelt på för tidigt i ingången så vi for åt fel håll och fick backa.
Resultatmässigt dock helt ok ändå, men vi hamnade i ett ingenmansland inför den avslutande folkracebanan så där puttrade vi bara runt för att spara på materialet.