Tomas Bergman Motorsport

SM – Rally Bilmetro

Vi startade i Rally Bilmetro i Gävle för att lära och mäta oss med dom stora grabbarna på grus för första gången. Efter vinterns succé på SM-debuten i Söderhamn var självförtroendet på topp men förväntningarna inte lika höga. Men visst är det kul att slå ur underläge och efter att noga ha tagit del av Rallyradions uppsnack inför tävlingen där vi inte ens blev omnämnda körde vi naturligtvis ”all in” från start.

SS1, bra flyt, inga direkta missar, men överhettade bromsar så man fick pumpa en par tre gånger i hårda inbromsningarna. Slog en span i backspegeln på nån raka för att kolla om Hagman var ikapp, man vet ju aldrig, och vill ju inte vara i vägen. Men vi kom i mål, där Rallyradions Ola Strömberg förvirrade oss med att prata om att vi var värst hittills, men kanske notfel eller minutfel eller nåt. Ja inte vet jag, hade ju hjälmen på så jag hörde inte så bra. Vi puttrade vidare mot SS2.

Där höll vi på att få förardörren bortkörd när nån tutande vit Evo 9a kom flygande in i TKn och hade visst bråttom till start. Startade, kom av oss lite i noterna över ett lyft, men hittade tillbaka och laddade därför lite onödigt extra på slutet som kanske kostade.

Tankning, däckbyte och den obligatoriska rallysalladen, SS3 gick också rätt bra.

SS4, snabb, lång och sista kilometrarna kända från Malmjärn Runt. Röjsel körde dödsfort på slutklämmen ifjol och piskade oss då. Det ska inte få upprepas var planen. 100% ladd hela vägen och öka på slutet. Det höll ända in i mål i regnet och vi fick en riktigt bra tid, men utan större marginaler.

På den fem mil långa transporten in till Gävle hittade vi resultat och upptäckte att vi var i totalledning! Otroligt överraskande!

SS5 publiksträcka, fränt med mycket publik. Vi hann inte vinka tillbaka, utan hade fullt upp med att läsa, lyssna, ratta, växla. Bökigt, yxigt och mycket mer ansträngande än den långa SS4. Tappade en del tid mot vissa, men höll knapp totalledning vid serviceuppehållet på Gavlerinken. Luftade bromsar, men glömde oturligt bromsvågen i fel läge där den blev kvar resten av helgen.

Andra vändan på publiksträckan, SS6, gick lika, som förväntat men för sakta. 

 Foto: Kurt Eliasson

SS7 var lång, hal och regnig. Tog i för mycket och sladdade bort tid. Inför den avslutande SS8 som vi ville prestera bra på hade vi hamnat i ett tomrum. Så geggigt och halt så vi taggade ner och tog det lite försiktigare och säkrade en fin slutplacering. Slutade 4a i en stenhård klass och vi fick samtidigt bjuda på några sladdar. Fantastiskt. Och kul att Niklas Hägg fick vinna! Det ska vi också göra nån gång.
  Foto: Kurt Eliasson

Björn Waldegårds Minne

Tröskeln äntligen fixad och vi behövde en genomkörare för både bil och besättning.  Letade lämplig arrangörsnotad tävling att köra under maj, och valet föll på MK Rimos fina tävling Björn Waldegårds Minne som gick i Uppland 6/5. 

Tre olika sträckor varav två kördes två gånger, fem SS totalt. Hade lyckats provköra bilen ungefär upp till ca 2000 rpm sedan Söderhamn, dvs upp på vagnen typ, och vi ville inledningsvis därför känna på bilen så att allt var ok. Det gjorde vi på startrakan och två böjar bort, sen var allt som vanligt igen.

Vi hade inte sett skymten av någon av dessa sträckor förr, varken i verkligheten eller digitalt. Därför var detta riktigt bra notövning, inte minst för att lyssna ordentligt. Första SS gick fint, några fegningar här och där men samtidigt några ahaböjar med rattstopp. T.ex. i vänstern efter bron där gick det 100,0%.

SS2 var liksom SS1 av den allra bästa kvalitet, ännu lite bredare och hårdare. Däckskrik och svartstreck vid bromspunkterna. Fantastiskt. Lite kantigt och onödigt sladdande kostade dock några sekunder. SS3 var inledningsvis av samma stuk, men slutet smalare och riktigt yxigt. Men vi höll lagom tempo där och fick faktiskt till det rätt bra. Sen var det service och två sträckor kvar.

Nu var vi båda ordentligt varma i kläderna och laddade på fullt för att bättra där vi fegat och åka bättre linjer där vi fladdrat. SS4 kändes mycket bättre än SS1, men både höjning och bitvis sänkning av tempot gjorde att tiden inte blev så mycket bättre. SS5 gick dock nästan perfekt och vi lyckades med minsta möjliga marginal spurta till oss tredjeplatsen, en tiondel före fyran. 

Trots att vi startade nästan sist av nära 100 bilar höll vägarna toppen även andra vändan. Hit kommer vi säkerligen åter. Tack MK Rimo för en fin tävling. En fröjd att åka på dessa krokiga vägar när man kan planera körningen efter bra notleverans.

SM-sprint (söndag) i Söderhamn 2017-02-05

Nu var vi i SM-sprintens semifinal tack vare tredjeplatsen dagen före. 8st gick vidare till final från semin där vi lyckades ta 7e tid. Väl i finalens första åk laddade vi fullt för att om möjligt undvika att bli sist. Det gick kanske lite för fort över sträckans enda krön, varför vi gled ut och sladdade stutt i en stubbe. Det gick dock att fortsätta till målet, blev 3 sek efter Mats Jonsson i det åket. Vi valde dock att bryta för att inte riskera att äventyra vår egen säkerhet likväl som TV-sändningens tidplan. Bakänden hade ju fått en rejäl törn, och det kändes säkrast att kasta in handduken för att se över bilen ordentligt. Vi kommer tillbaka…

SM-lördag i Söderhamn 2017-02-04

En annorlunda rekognosering inledde helgen då Paulin var på kurs i Södertälje under fredagen och därför inte kunde reka under dagtid. Det blev en vända ensam i dagsljus och en vända tillsammans på kvällen. Inte alls så dumt, krönen syntes riktigt bra i mörker. Försökte tänka och skriva som Gunnar Barth, och det kändes helt ok inför start. Att skriva från noll har vi ju gjort i Hälsingeserien så tävlingsupplägget kändes ju minst sagt bekant.

Siktet inställt på 15e plats av de 24+6 startande, det fanns ändå ett visst hopp om kvalificering till söndagen. Självförtroendet är det bästa man har. Alldeles precis lagom attack resulterade i en mycket överraskande tredje tid i klassen trimmat 4WD i första åket. Justerade noterna med några välbehövliga ”sten inner” som vi fått väja för på SS1. 

Helt fantastiskt fäste i andra åket, grus är kul även på vintern, så jädrans fränt när det är fin väg och tjälat. Vi dundrade väl på i vanligt Hälsingeserietempo, missade alla omtalade stenar som faktiskt inte låg på vägen utan i diket. Viktigt att åka bra på en tävling nära hemmet, kan ju stå en vän i nästa böj. 

I tävlingens sista kurvkombination var tempot strax över 100% och det blev nåt som en vattenskidsväng som kostade lite tid, men den gick att reda ut. Vi sprutade lite snö på publiken innan vi kom iväg åt rätt håll igen. En tredjeplats 1,7 sekunder från seger i SM-debuten får duga. 

Kyrksjöslaget

Kyrksjön i Ljusdal är en bra uppvärmning på vintersäsongen. Brände genom vallen i första åket, kanske lite ovan nya inställningarna på bromsarna. I andra åket gick det inte jättemycket bättre, laddade lite för hårt, växlade fel några gånger och tappade ungefär lika mycket tid då också. Kom såklart sist i klassen efter det, men skoj var det ändå.

Sen skulle vi åka Bergslagsrallyt men valde istället att köra några mil test i Hassela inför SM-veckan i Söderhamn. Där blir det ännu tuffare motstånd!